Thursday, March 15

Spaanse taal Preterito Imperfecto

Buenas tardes mi queridos lezers,

Hier is het tweede deel van de grammatica Spaans genaamd: Preterito Imperfecto

2.1. De imperfecto geeft toestanden in het verleden aan (hoe iets of iemand was, hoe iets of iemand eruit zag):
Era un chico alto y delgado. Het was een lange, slanke jongen.
Tenía los ojos azules y llevaba pantalones cortos. Hij had blauwe ogen en hij droeg een korte broek.

2.2. De imperfecto geeft handelingen in het verleden aan die niet op zichzelf staan maar op de achtergrond aanwezig zijn; de indefinido geeft aan wat er gebeurt, de imperfecto is het decor:
El otro día estaba en casa y me llamó Dolores. Laatst zat ik thuis en toen belde Dolores.
Ayer salí a la calle para ver lo que pasaba. Gisteren ging ik de straat op om tekijken wat er aan de hand was.

2.3. De imperfecto gebruik je om de reden of oorzaak van een handeling aan te geven; deze handeling kan dan in perfecto of indefinido staan.
Es que esta mañana estaba muy cansada, por eso no lo he terminado. Ik was vanochtend heel moe, daaromheb ik het niet afgekregen.
Como ayer me encontraba muy mal, no pude ir a la fiesta. Omdat ik me gisteren heel rot voeldekon ik niet naar het feest gaan.

2.4. De imperfecto geeft gewoontes aan:
Antes íbamos mucho al cine. Vroeger gingen we vaak naar de bioscoop.
Cuando llegaba a casa, Rosa ya estaba dormida. (Altijd) Als ik thuiskwam, sliep Rosa al.
Vergelijk met:
Ayer fuimos al cine. Gisteren zijn we naar de bioscoop geweest.
Cuando llegué a casa, Rosa ya estaba dormida. Toen ik thuiskwam, sliep Rosa al.

2.5. De imperfecto wordt ook gebruikt om verleden tijden in de indirecte rede aan te geven:
directe rede 'Je bent een groot kunstenaar.'
indirecte reden verleden tijdHij zei dat ik een groot kunstenaar was.
presente'Eres un gran artista.'
imperfectoDijo que era un gran artista
Indirecte rede krijg je na werkwoorden als decir, ver, pensar, creer, darse cuenta de.

Heb je wat aan deze informatie en gebruik je hem ook, laat eens een berichtje achter,
Adios!

Links:
www.language-courses-abroad.com
www.abroadlanguages.com
www.esl.com
www.quality-language-schools.com

No comments: